Vzácna ranogotická svätyňa sa presťahovala ako celok

Pod obcou Koš je v podzemí približne 4,5 milióna ton uhoľných zásob. Hornonitrianske uhoľné bane, a.s., Nováky ich chcú vyťažiť. No banský zákon prikazuje, že na miestach, kde sa ťaží uhlie, nesmie stáť žiadna stavba, ktorá sa po vyťažení môže prepadnúť aj s ľuďmi. Po rozhodnutí štátnych orgánov z 80. rokov minulého storočia o vyťažení zásob uhlia pod väčšou časťou obce Koš sa z nej postupne vysťahovalo viac než dvetisíc obyvateľov. Nová obec vznikla vo vzdialenosti približne 1,5 km smerom na východ, kde už v podzemí žiadne uhlie nie je. V novej obci postavili aj nový kostol s tým, že ten starý nad uhlím sa musí zbúrať. Časť z neho však pamiatkári opakovane vyhlásili za kultúrnu pamiatku. Výsledkom rokovaní medzi pamiatkármi, baníkmi a príslušným biskupským úradom bola dohoda, že zreštaurovaná svätyňa zo 14. storočia sa stane súčasťou nového kostola novej obce.
Torzo čiastočne zbúraného starého kostola úspešne zdemolovali jediným výbuchom približne 200 kilogramov priemyselnej trhaviny koncom marca tohto roku. Ešte v decembri minulého roka z neho oddelili už spomínanú vzácnu svätyňu a previezli ju približne o dva kilometre ďalej. Odstrelom budovy tak vyvrcholili povrchové práce, potrebné na uvoľnenie priestoru na ťažbu uhlia. Odstrel uskutočnili pracovníci firmy EKO-Demolácie, s.r.o., Žilina. Podľa jej majiteľa a zároveň technického vedúceho odstrelu Petra Krpca do múrov kostola a jeho veže museli navŕtať okolo 1 400 dier a nabiť ich trhavinou s elektrickou rozbuškou.
Pritom starý kostol nie je až taký starý, veď ho postavili v roku 1941 na mieste bývalého stredovekého kostolíka, z ktorého už v tom čase zachovali iba svätyňu.
Ako uvádza autor statického riešenia Jozef Poštulka, svätyňu na novom mieste nezapustia pod zem, ale osadia ju o 1,5 metra nad terén. Medzeru zvonka obsypú zeminou a zvnútra vyplnia betónom do výšky podlahy tak, aby bola v nezamŕzajúcej hĺbke. Riešenie vyplynulo predovšetkým z podmienok prepravy. Dopravníky s bremenom hmotnosti 400 ton a vlastnou hmotnosťou 110 ton sa totiž nesmeli zaboriť do zeme, inak mohlo dôjsť k narušeniu objektu. Pripravený podkladový betón sa pod kolesami dopravníka, pochopiteľne, skrivil, rovnako ako základ prepravovaného objektu. Práve preto bola riešením medzera, ktorá krivosť odstráni.

späť na predošlú stránku